mandag 27. februar 2012

Naturlige sukkererstatninger

Det siste året har det vært så utrolig gøy å utforske og prøve ut forskjellige typer erstatninger til det raffinerte sukkeret. Og en ting kan jeg si med en gang, og det er at det finnes mange naturlige og fullverdige sukkertyper og noe for enhver smak! Heldigvis er det ikke bare sukketter å velge til teen.



Ethvert naturlig, uprosessesert og ubehandlet søtningsmiddel inneholder næring og er alltid sunnere alternativer enn raffinert sukker. Her vil jeg skrive kort om de forskjellige naturlige søtningene jeg bruker, og noen jeg ennå bare har hørt om, alle er ihvertfall herved anbefalte.

Etter å ha lest denne listen, skal det ikke være noen grunn til fortvilelse over å utelate det raffinerte sukkeret fra livet, det burde være en lettelse og en glede!


VIKTIG: Jeg vil oppfordre til å søke mer om dette selv, hvis du er diabetiker, eller har noen i familien med diabetes er det viktig at du rådfører deg med lege før de forskjellige blir testet ut. Jeg er ingen ekspert på dette området, bare rein og skjær entusiast!





Først og fremst, min favoritt, fordi de kan brukes til så mye og er populær innen raw food. Dadler av forskjellige typer, bruker jeg mye når jeg lager godteri og kaker. Selv synes jeg de smaker kjempegodt uten noen som helst bitter eller besk ettersmak. Men for noen kan dette også være en vanesak. De er fiberrike og har en imponerende liste med essensielle næringsstoffer, vitaminer og er proppfulle av mineraler som jern, kobber, kalsium, potassium og magnesium som vi er avhengige av for vår generelle velvære. De har et saftig "kjøtt" som er lett fordøyelig, vitaliserende og energi-givende i det vi spiser de. De er en god kilde til Vitamin A, som vi trenger for å livnære huden, i tillegg som det beskytter mot en rekke typer kreft. Antioksidanter som foreksempel beta karoten og en rekke andre er også tilstede, og disse beskytter mot frie radikaler. Selvom dadler er næringsrike og fantastiske, skal vi være forsiktig med å spise for mye av de av gangen, da de påvirker blodsukkeret i høy grad og har en GI på 103. Diabetikere er anbefalt å være ekstra forsiktige med de.



Honning er de fleste kjent med. Her i huset bruker vi rå honning til te, litt kaker og godteri, og til sår hals! Vitaminene i honning er blant annet B6, thiamin, niacin og en rekke aminosyrer. Mineraler som jern, kobber, kalsium, sink, magnesium, potassium og sink, er også tilstede. Det inneholder enkle sukkerarter som lett taes opp i kroppen utenom å "irritere" på andre måter. Det sies også ta honning er hjelper kroppen å brenne fett mens vi sover, er full av antioksidanter og er mer effektiv enn hostemedisin! Honning har en GI på 55, og diabetikere er anbefalt å holde seg unna.

 
Kokosblomstsukker blir også kalt palmesukker, og er utvunnet av blomstene på kokostreet. Dette kan også komme i form av kokosnektar, noe jeg ikke har prøvd enda, men har store planer om å gjøre det nå, jeg tror det kan bli en av mine nye favoritter hvis det jeg har hørt om det er sant. Kokosblomstsukkeret kan være godt å bruke i cookies, i te, eller kaker (har ikke prøvd i kaker selv). Kokosnektaren er nok aller mest genial til kake- og godteribaking. Næringsinnholdet er høyt her, med spesielt mye potassium, aminosyrer som blant annet hjelper til å øke metabolismen. Det er spesielt mye Vitamin B- 8 her, som vi trenger for celle-utvikling. B-vitaminer generelt er viktig for metabolismen, og for å opprettholde huden og musklene og for å livnære nerve- og immunsystemet. Det er gode nyheter her, og det er at kokosblomstsukkeret og nektaren har en ganske lav GI på bare 35! Men for all del, har du diabetes, forhør deg med legen din først av alt! Jeg synes det er godt, og ikke så langt unna smaken av brunt sukker, men det kan det være forskjellige meninger om.

Stevia! Lovordene om stevia er mange, og en redning for diabetikere! Stevia er en urte, og er 300 ganger søtere enn sukker og inneholder 0 kalorier og en GI på 0! Så hvorfor har vi ikke hørt om Stevia før, eller hvorfor har det ikke blitt brukt i godteri, mat osv? Fordi det er kun lovlig å selge stevia som kosttilskudd og ikke som søtningsmiddel. I dét stevia kan brukes som søtningsmiddel vil det nok revolusjonere industrien, ihvertfall håper jeg det. Stevia kan brukes i te og kaffe, og til kaker og godteri, jeg har ikke eksprimentert så mye med det enda men ser fram til å gjøre det! Stevia gir liten til ingen ettersmak og er veldig godt.

Yaconsirup er utvunnet fra roten til Yacon-planten, og blir mye brukt blant diabetikere og har en ganske lav GI på bare 35. Sirupen inneholder prebiotika og kan hjelpe oss i å opprettholde gode mageflora-bakterier. Den har medisinske egenskaper og kan hjelpe immunsystemet vårt i å bekjempe viruser og andre bakterier. Jeg elsker den karamell- aktige smaken på yacon og har brukt det mye i laging av godteri og kaker (skulle tro jeg ikke gjorde annet enn å lage godteri og kaker!). 

Agavesirup/nektar har vi brukt mye her i huset også. GI til agavesirupen sies å ligge på forskjellige steder ettersom hvordan den er utvunnet, men et sted mellom 27 og 32 sies det å være. Agave er søtere enn sukker synes jeg, så man trenger lite av det når man først bruker det og inneholder vitaminene B, C, D og E, og mineraler som blant annet jern, kalsium, potassium, jern og kobber. 

Sukrin må også nevnes. Det er vel en av søtningsmidlene som er mest kjent i Norge. Selv har jeg ikke brukt det faktisk i det hele tatt. Dette er vanlig for mange diabetikere i Norge å bruke fordi det har en GI på 0. Min svigermor har sluttet å bruke det fordi hun synes ikke ettersmaken er noe god, mens andre ikke har sagt noe om det. Sukrin passer ikke å bruke i raw food, så det er vel derfor jeg ikke kommer til å benytte det så mye, men det er viktig og kjekt å vite om likevel!


Håper dette kan inspirere mange slik det har gjort meg. Det er klart det finnes flere alternativer jeg ikke har nevnt, men det er disse jeg har vært borte i selv på forskjellige vis og mange av de er jeg veldig begeistret for.

Ha en fin uke, og ta vare på deg selv.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar