torsdag 9. februar 2012

Sunne og enkle raw sjokoladekuler til enhver anledning


Jeg har virkelig fått blod på tann når det gjelder blogging, og ser ingen grunn til å ikke dele når jeg lager noe godt til meg selv! På en kveld som dette, etter at man har vært på jobb og har hatt litt ting å gjøre, er det så godt å ha en lettvint oppskrift på noe godt i bakhodet. Ingrediensene til sjokoladekulene har jeg som regel i hus, og de tar bare 10 minutter å smelle sammen. Denne oppskriften som jeg lager på slump bruker jeg veldig ofte og pleier også å forme den som en á la brownie. Disse er så fantastisk gode og redder meg ofte ut av søtsuget og alle jeg serverer de til elsker de (eller hvis jeg lager det som kake), til og med de som vanligvis spiser kaker med sukker!

Disse kan du spise til frokost eller til kvelds, til mellommåltid eller til fest. Du kan sende de med mann, kone, kjæreste, barn i nistepakka! Kan det være mulig? Ja, det er det!





Økologisk rått kakaopulver, som jeg har brukt i denne oppskriften regnes som supermat. Supermat er kort fortalt den populære betegnelsen på mat med høykonsentrert innhold av næringsstoffer. I rå og ubehandlet form er kakaopulver ekstra næringsrikt fordi det topper blant annet lett listen over mat som inneholder antioksidanter, C-vitaminer, og ikke bare det, men rå kakao er den maten som har høyest innhold av magnesium. Magnesium sies å være den mineralen som det er mest mangel på i dietten i vår moderne kultur, og synd er det, for hva magnesium kan gjøre for deg er ikke lite. Det virker avslappende på muskler, holder blodtrykket stabilt og virker avslappende på hjertet. Det er ikke en dum idé å få i seg litt rå kakao på et vis før man legger seg siden det roer kroppen.





Du får kjøpt økologisk, rått kakaopulver (jeg kjøper Navitas Naturals) for rundt 80 NOK inkl. frakt på iherb.com (bruk rabatt-koden PED976). På helsekost her i Norge må man betale rundt kr. 250 for samme mengde, det er så synd. Noen synes kanskje at det er litt skummelt med netthandel, men jeg har handlet en stund på iherb.com nå og jeg synes det er både enkelt og trygt.

 Du gjør en investering i å ha rått kakaopulver i skapet fordi det kan brukes til så mangt og så ofte!




Oppskrift:

  • 2,5 ss økologisk og rått kakaopulver
  • 2 dl valnøtter (kanskje litt mer)
  • Et dryss med himalaya salt (fåes tak i på iherb.com)
  • et dryss med vaniljepulver
Kjør disse sammen til et "mel" i food-prosessoren og tilsett deretter cirka 8 stk dadler. La food-prosessoren gå inntil det har formet seg til en deig. Hvis det er flere enn to stykker som skal nyte denne oppskriften hadde jeg doblet den. Enkelt som en plett og ferdig på 10 minutter. Skal ikke stekes!




Nyt livet, nyt sjokolade!


0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar