fredag 24. februar 2012

Grønnsakspasta med rød pesto, og raw spicy sjokoladebarer

De siste dagene har vi vært slått ut med omgangssyke hele gjengen, så det viser seg at sykdom er prisen å betale for å ha barn i barnehage. Nå har vi voksne kommet oss ganske bra og vi nyter en rolig fredagskveld.

Middagen idag gjorde jeg lett, billig og ikke minst veldig god! Jeg savner ikke spaghetti eller pasta med hvetemel i det hele tatt. Etter at jeg begynte å spise endel raw food, har grønnsakspasta vært min gode venn til veldig mange lunsjer, og noen middager. Du behøver ikke forberede noe til dette måltidet hvis du ikke ønsker. Ta enkelt og greit bare fram en agurk, squash eller gulrot og skjær til med en ostehøvel.
Når det gjelder pesto, kan du enten skreddersy en hjemmelaget pesto med det du ønsker i, eller du kan gjøre det lettvint å kjøpe en på butikken, som jeg gjorde idag. 
På toppen la jeg en liten slump med macadamia-nøtteost med 2 ss sitron. Jeg laget den helt enkelt selv ved å mose den med stavmikser, men det enkleste hadde vært å ha en mini-blender til denne.



Dette lette måltidet er perfekt for deg som enten ønsker å gå ned i vekt, ikke tåler gluten, ønsker en lett lunsj, eller simpelthen vil være sunn og velge bort hvetemelet, som gjør magen treg og vond. Denne må prøves!


Raw og Spicy sjokoladebarer:
Det er fredag, det er helg, og jeg fikk endelig noen nye pakker fra iherb.com idag. Så når jeg fikk mer kakaopulver i hus, var det ikke snakk om annet enn å lage litt sjokolade så fort jeg fikk mulighet. Disse var gode og som vanlig næringsrike, og jeg blir like glad hver eneste gang! Spesielt vil jeg nevne at krydder i sjokolade gir spennende smaksopplevelser, så prøv deg fram her. Jeg brukte kayennepepper som har fått mye oppmerksomhet for sine utrolige helsefordeler. Blant annet setter dette krydderet blodsirkulasjonen igang, øker metabolismen, virker regulerende på høyt blodtrykk fordi det hjelper til å rense kroppen for dårlig kolesterol.


Disse inneholdt:
  • 3 ss rått, økologisk kakaopulver 
  • 20 gram smeltet kakaosmør
  • 1 dl extra virgin kokosolje
  • 1 ss agavesirup
  • 1 strøss med kayennepepper
  • 1 strøss med salt
  • 1 håndfull macadamianøtter

Smelt kakaosmøret, rør deretter inn kokosoljen, visp så inn kakaopulver, agavesirup, kayennepepper og salt før du tilsetter hakkede macadamianøtter. Helles over bakepapir på en asjett, settes inn i fryser i 30 minutter før de taes ut og er klare til å serveres.

Nyt helgen med dine nære og kjære..

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar