tirsdag 14. februar 2012

Gojibær som supernæring og i kveldssmoothie!

Selv elsker jeg gojibær, og strør de over frokostblandinger, bruker de i sjokolade, eller dypper de i sjokolade, og spiser de som mellommåltid eller momser de ofte som snacks. Datteren min på ett år har også begynt å spise de og liker de veldig godt. Vi har gått igjennom noen poser av de i denne husholdningen det siste året. Jeg vil anbefale alle jeg kjenner å få inn dette bæret i kostholdet sitt, kjøp en pose du kan nible av på jobben, legg med i nistepakker, og putt de foreksempel i smoothies for å få en ekstra antioksidant-boost!

Som leserne mine sikkert skjønner, er jeg opptatt av sunn og næringsrik mat, og kan i den sammenheng derfor ikke unngå å skrive litt om gojibær! Ifølge en rekke kliniske studier, mener noen at gojibæret muligens kan være den mest næringsrike maten som finnes på jorden, samtidig som det regnes for å være supermat nummer 1. Det sier heller ikke rent lite om det at det også står sentralt og fremst i kinesisk medisin. Gojibæret gror i hopetall i dalstrøkene i Tibet, India, Mongolia og i store områder i Kina. Det er et adaptogen, det vil si at det kan vokse og trives i et hvilke som helst miljø og kunne tåle påkjenningene foreksempel enten det er varmt eller kaldt. Jeg har lenge tenkt på å prøve meg på å gro gojibær på kjøkkenet, men på grunn av litt plassmangel har jeg drøyd det, men gjør jeg det, skal jeg fortelle om det på bloggen.





Gojibæret er en antioksidant-bombe og inneholder tilsammen 11 vitaminer, deriblant vitamin A og E, og utrolige 500 ganger mer Vitamin C enn appelsiner, og mer betakaroten enn gulrøtter. I tillegg inneholder det 19 aminosyrer, og er en fullverdig proteinkilde. Det inneholder også 22 mineraler, deriblant kalsium og mer jern enn spinat! 

Noen av gojibærets helsefordeler sies å være:

  • Forbedrer immunforsvaret
  • Bekjemper infeksjoner
  • Positiv innvirkning på øyefunksjonen
  • Noen forskere mener å se at gojibær kan være med å forhindre kreft-celler i å utvikle seg
  • Anti aging (et unikt stoff er funnet i gojibæret som ikke er funnet i noe annen mat, som er kjent for å øke produksjonen av "Human Growth Hormone")



Jeg lagde en næringsrik kveldsmoothie med gojibær som inneholdt:

  • 1 håndfull bløtlagte gojibær
  • 1 ss økologisk extra virgin kokosolje
  • 1 ss Udo´s choice omega 3, 6 og 9
  • 2 dl vann (hvorav 1 dl fra de bløtlagte gojibærene)
  • 2 dl frosne skogsbær




Å drikke smoothies som kveldsmat er genialt. Du fyller magen før du legger deg så kroppen har noe å jobbe med over natten, som ikke er for tungt å fordøye! Denne var skikkelig god, så sjekk den ut!

God kveld og god natt!

1 Comment:

neri kunst

Hei Cathrine:)!! Nå fant jeg bloggen din via Karinas blogg (dette er altså Iren speaking, ler). Så artig du blogger om det her! Nyttig og viktig! Du skjønner nå har jeg VIRKELIG(!!!) begynt å få opp øya for det du snakket om i høst hos Karina. Drakk hemp pulver i en drikk ved en tilfeldighet og merket formen ble mye bedre i flere timer etterpå. Jeg skal være test kanin for et hemp pulver merke i Norge fordi jeg har hatt så god effekt på kort tid så tenkte å følge med på bloggen din for å se om du har noen gode oppskrifter som kan kombineres med produktene jeg får av dette selskapet. Veldig spennende innhold i gojibær! Gleder meg til å prøve!! Klem fra Iren :))

Legg inn en kommentar