torsdag 16. februar 2012

Oppskrift på fantastisk god og sunn jordbærsorbet!

Det er så oppmuntrende for meg å høre at folk leser bloggen min! Jeg får stadig meldinger om at folk prøver ut oppskriftene jeg legger ut og tar tipsene mine, og det er et kompliment. Når jeg tenker ut temaer ser jeg for meg hvem jeg ønsker å nå ut til, og prøver å se for meg hva jeg selv hadde likt å lese om. Og for meg er det utrolig godt å få ned svart på hvitt, alt det jeg funderer på og brenner for, på den måten lærer jeg også mer.

Dette må være den enkleste og den beste isen man kan spise. Jeg lagde den på 4 minutter og den er bare helt utrolig god. Kanskje det er åpenbart for andre, men jeg selv må si meg overrasket over at det er mulig å kunne lage en så deilig og sunn is uten noe sukker eller melk, men bare rene råvarer som jordbær, banan og daddel-puré. Jordbær har høyere nivåer av vitamin C, fiber, folat og potassium enn frukt som bananer, epler og appelsiner. Det er mange åpenbare helsefordeler med all denne næringen, men en ganske fersk studie viser at ved å spise en "serving" (8-10 jordbær) hver eneste dag, kan senke et høyt blodtrykk betraktelig! Andre studier viser også jordbær kan redusere risikoen for kreft og forbedre husken. Her er det gode nyheter, det er altså ingenting i veien for å velte seg over en bolle med deilig jordbærsorbet!



Oppskriften inneholdt (1- 2 porsjoner):

  • 200 gram frosne jordbær
  • 1 banan
  • Daddelpuré (som søtning) av to stk dadler (jeg tok av skallet)
  • 0,5 dl vann
Kjør det sammen i en blender til det er blitt til sorbet. Det er viktig at bærene er frosne, hvis ikke blir dette fort en smoothie istedenfor. Uansett hvilken blender du har tror jeg den vil klare å knuse jordbærene relativt raskt (jeg har en ganske billig blender med to lokk hvorav jeg kan ta av det ene mens blenderen er i gang og stampe en ende av en skje nedi for å hjelpe til å knuse bærene, det er veldig kjekt).

Anbefaling:
Hvis man vil spise isen som et måltid, kan man foreksempel blande inn i 1 spiseskje med Udo´s choice omega 3, 6 og 9 olje (planteolje, ikke fiskeolje) og en avokado.. Dette må være en perfekt måte å få næring i kresne og småspiste barn, og de vil bli overlykkelig over å få is til frokost eller kveldsmat! Hvis man putter i denne ekstra næringen ville jeg søtet oppskriften litt til med mer daddelpuré av 2 stk dadler (eller annen naturlig søtning).

Sett pris på livet, og alt det gode det har å tilby, som foreksempel jordbær is!





0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar