søndag 19. februar 2012

Grønn smoothie for god helse?

Det å få i seg og sine nok grønnsaker, kan man gjøre på en kreativ måte, som både er enklere og kan smake bedre enn man tror. Det behøver virkelig ikke være en vanskelig affære å tvinge grønnsaker både i seg selv og sine barn! Jeg inntar foreksempel mye grønt i pulverform, populært kalt "greens", som oftest i smoothies og juicer.


Ikke la deg lure av fargen, denne var knallgod! I denne grønne smoothien jeg fikk i meg til lunsj idag (etter en deilig yogaøkt), kamuflerte jeg smaken med ananas-juice. Jeg elsker ananas både for den søte og intense smaken, og for hva den kan gjøre for min velvære. Ananas inneholder blant annet bromelain, som er et kraftig enzym. Enzymer er vi avhengig av for å bryte ned maten vi spiser og for å rense blodet fra giftstoffer. Jeg vet om flere som har spist ananas og fått en bedre fordøyelse og mage-helse av det! Bromelain er populært blant atleter, og generelt andre som ønsker å leve en sunn livsstil.

Jeg brukte også supermaten Chlorella i pulver form i smoothien, som er en alge proppfull av næring. Dette med alger er noe jeg tester ut for å se om det faktisk kan ha en god helse effekt. Det sies at ved inntak av Chlorella, kan man minske effekten av sykdommer som foreksempel astma, depresjon og kreft. Det hevdes også at Chlorella er ekstremt bra for huden, og at det trekker til seg giftstoffer i kroppen og tar det med ut gjennom fordøyelsessystemet, så det kan hjelpe til med å detoxe kroppen. Ammende mødre blir også anbefalt å innta Chlorella, da det kan stimulere til økt melkeproduksjon, bare av den grunn er det lurt å teste ut for mange! Alger er et kontroversielt tema, og det er diskutabelt om man virkelig trenger det, man kan jo teste det ut for seg selv og lese litt mer om det?

Smoothies er tingen for store og små! Det varierer ofte hva jeg putter i smoothiene mine, og man kan foreksempel blande grønt med bær også (dette må vel være topp for å få lurt grønt inn i små barn), og den vil fortsatt bli betegnet som "grønn". Det jeg brukte i smoothien idag var:


  • 3 dl ananas juice
  • 1/2 banan
  • 1 grønt eple
  • 1 ss extra virgin kokosolje
  • 1 ts greens
  • 1 ts chlorella
  • 1/2 ts aloe vera konsentrat
  • 1 ts maca (supermat, sies blant annet at det er energi- stimulerende)


Litt mer om de mørkegrønne grønnsakene. De kan klassifiseres innenfor kategorien supermat, og ligger også på matpyramiden. Mørkegrønne grønnsaker er en rik kilde til blant annet vitamin C, K, E og B i tillegg til jern, kalsium og fiber som alle er viktige næringsstoffer som er essensielle for å opprettholde god helse. De inneholder også beta karoten (vitamin A), som er en kraftig antioksidant som blant annet er med å ødelegger frie radikaler i kroppen vår.

Tilsammen kan spekteret av næringsstoffer i grønt, gi ekstremt gode helsefordeler:

  • Fjerner giftstoffer fra kroppen
  • Forebygging av blant annet diatebetes 
  • Forebygging av hudkreft
  • Forsterking av immunforsvaret
  • Forebygging av øyesykdommer
  • Anti aging
  • Gir glatt hud, forsterker negler og hår

For at det skal være overkommelig og at man ikke skal stresse, er det er viktig å gjøre dette med mat og næring så enkelt og ukomplisert som mulig. Hvis man ikke får til alt man kunne ønske er det ingen grunn til krise. Det viktigste er at man gjør det man kan, fordi det er ment å være gøy!

Enjoy your Sunday!




0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar