søndag 5. februar 2012

Noen idéer til en sunn og sukkerfri barnebursdag!

Idag hadde vi familiebursdag for April som fyller 1 år på onsdag. Vi elsker å samle familiene våre hjemme hos oss, og det var stort å feire den lille jenta vår med andre som også føler seg knyttet til henne. Hun er en velsignet jente som har så kjærlige besteforeldre og mange tanter og onkler som leker med henne og gjør livet hennes rikt.

Jeg fikk boka "Rawcake" skrevet av Caroline Fibæk til jul av min kjære venninne Camilla 
Ludo-Land. Min lidenskap til å bake sukkerfrie, sunne og helt naturlige kaker startet for en stund siden, så det å få noen nye oppskrifter jeg kunne bryne meg på var utrolig stas. Denne boka er så gøy å bla i, rett og slett full av fristende kaker man kan spise med verdens beste samvittighet! Så hvis du er interressert i å prøve å lage noen raw kaker kan jeg anbefale denne boka på det varmeste.





For en stund tilbake bestemte jeg meg for at bursdagene her i huset skal og bør feires uten sukker. Selv ønsker jeg å sende de menneskene jeg er glad i hjem oppløftet sosialt og fysisk. Jeg mener det er 100% mulig å kose seg uten sukkeret fordi det finnes mange alternativer til søtning, mange flere enn det jeg visste om. Det er jeg så glad for! Jeg kommer garantert til å skrive mye mer om temaet "sukkerfritt", men for nå får det holde med oppskriftene på de to kakene jeg lagde til idag. Det virket som familiemedlemmene likte kakene, og jeg tror virkelig ingen (enn kanskje bestefedrene?) savnet noe..

Begge kakene har utgangspunkt ut ifra boka, men jeg har modifisert de noe. 



"Mango Cheesy Cake":


Kakebunn

  • 1 dl mandler
  • 1 dl dadler
  • 2 ss kokosolje
  • 1 ts vaniljepulver
Kjør dette sammen i en food prosessor til nøttene er lett opphakket og trykk ut i en kakeform.

Cheesykrem
  • 6 dl cashewnøtter, bløtlagt i vann noen timer
  • 1 dl agavesirup
  • 1 ts vaniljepulver
  • 4 ss kokosolje
  • 1 ts smeltet kakaosmør
  • 172 ts himalayasalt
Kjør dette sammen i en blender/foodprosesso eller bruk stavmikser til det en bløt deig fri for biter av cashewnøtter. Legges som et lag oppå kakebunnen.

Mangopure (nam!)
  • 2 dl frisk mango
  • 1/dl tørket mango, bløtlagt i vann i ca. 2 timer
  • 1 skikkelig moden banan
  • 1 ss kokosolje
  • 2 ts fiberhusk
Kjøres sammen veldig lett med en stavmikser og helles over resten av kaka. Sett kaken i kjøleskap/ fryser eller et kaldt rom og ta den opp rett før den skal serveres. Pynt kaka og legg på icing tilslutt.

Rosa icing
  • 1 dl cashewnøtter
  • 1 ss kokosolje
  • 1/dl agavesirup
  • 10 friske (kan bruke fryste) bringebær
  • 2 ss fiberhusk
Bjørnebær til pynt

Brownie:

Kakedeig
  • 10 valnøtter
  • 10 dadler
  • 2 dl kokosolje
  • 2 dl kakaopulver
  • 1 strøss himalayasalt
  • 2 dl mandler
Pynt
Friske bringebær

Kjør valnøttene en stund i food prosessor til de er blitt til mel, ha i resten av ingrediensene unntatt mandlene og kjør til det er blitt en jevn kakedeig. Hakk opp mandlene og ha de oppi. Form deigen til en firkant og sett den kaldt en stund til den stivner. Kutt den deretter opp i stykker, ha på pynten og sett den kaldt til servering (obs. den blir raskt litt myk).



Noen av ingrediensene i oppskriftene kan være ukjent for noen. Dadler bruker jeg som søtning og som en del av deigen og kan kjøpes latterlig billig til 30 kr per kg i innvandrerbutikker, de bruker jeg i kaker og sunt godteri hele tiden. Et annet eksempel på søtning jeg bruker er agavesirup. Endel av varene jeg bruker er typisk helsekost-varer som kan være veldig kostbare her i Norge, men handler man på nettet slik som jeg gjør endel kan man få det mye billigere enn her til lands, foreksempel får jeg kokosolje (som jeg bruker til alt!) til 1/4 del av prisen inkl. frakt på nettet. Jeg vil anbefale iherb.com for innkjøp av helsekostvarer. Bruk veldig gjerne min kode PED976 og du vil få $5 ved første bestilling. 




Ønsker alle en god uke!



0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar