onsdag 1. februar 2012

Vaniljelatte med mandelemelk og vegetarboller med linser

Dette har vært en spennende dag for en mamma. Jeg har hatt barnehagetilvenning med vår skjønne ettåring April, første dag idag. Hun har fått 50% plass og det er vi veldig glade for. Det er jo blandede følelser rundt det å sende sitt lille mirakel avgårde slik; tenk at hun har blitt så stor og at vi har kommet hit. Heldigvis hadde jeg hvilepuls fra morgenen av, og det ble et positivt første møte med de andre barna og "tantene". Det første hun sa når hun så alle de andre barna var "åååh". Heldigvis.

En gjennomtenkt frokost er viktig, og kanskje spesielt på en dag som dette. 
 


Vegetarbollene tok jeg opp fra fryseren imorges. 
Denne oppskriften er enkel, økonomisk, rask og utrolig god! De ble laget på slump, men en cirka oppskrift har jeg i hodet:


  • 3 dl bløtlagde røde linser
  • 2 dl økologiske havregryn
  • 10 stk soltørka tomater med noe av oljen
  • 2 fedd hvitløk


Bløtlegg linsene i 3-4 timer, hell av vannet. Ha alt det andre oppi. Mos det med en stavmikser til deg blir en "deig". Form de i boller slik du selv vil. Stek de i litt kokosolje på begge sider og tilsammen 10 minutter. Disse kan fort bli brent så pass på at varmen ikke blir for høy og at du glemmer å snu de innimellom. De skal ikke bli gjennomstekt slik man gjør med kjøtt, men bare bli varmet opp og litt sprø. Du vil ikke tro hvor smakfulle de er!

Økologiske Alfalfa- spirer har jeg spiret selv. Det er veldig næringsrikt, matnyttig og veldig økonomisk og gjøre dette og er virkelig å anbefale. Jeg kommer til å skrive mer om spiring senere fordi dette er noe jeg elsker å gjøre. 
Avokado og tomater spiser jeg hver dag så det var selvsagt tilbehør ved siden av spirene.


Vaniljelatte med mandelmelk er enkelt å lage. Du tar oppskriften på mandelmelk jeg har laget i et tidligere innlegg. Ta halve koppen med kaffe og andre halvparten med mandelmelk.




Hvis jeg absolutt må ha kaffe innimellom sørger jeg som oftest for at den er av ypperste kvalitet. Aeropress bruker vi her i huset og er superfornøyde med den. Tim Wendelboe bruker den, så hvorfor ikke jeg? Den er å få kjøpt til veldig ok pris på ebay. For de som er opptatt av kvalitet og ikke kvantitet når det gjelder kaffe er nødt til å prøve denne! Denne vaniljelatten er bedre enn en hvilken som helst latte jeg har drukket noen gang. Så utrolig mye mer smakfullt med mandelmelk enn med kumelk synes jeg. Dette er både en økonomisk og lettvint oppskrift! Viktig er det også å fremheve at dette er en allergivennlig oppskrift- ingen kumelk og ikke tilsatt sukker.




Hva er en god start på dagen for deg?

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar